En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Furoshiki: Kreativ og miljøvennlig gaveinnpakning

Japanerne kan mye rart, blant annet furoshiki. Det er en kreativ og miljøvennlig måte å pakke inn gaver på. Man tager et stoffstykke og en gave – og vips; nydelig innpakket gave klar! Jeg gjorde et forsøk med mine gamle Pippi-bøker (ikke at jeg noengang ville gitt dem bort) og et gammeldameskjerf jeg fant på loppis. Resultatet ble riktig så snertent, om jeg selv får si det. Har prøvd å lage en trinn-for-trinn beskrivelse her, men legger også ved en film som ikke skulle etterlate tvil om hvordan dette skal gjøres. Jeg må si jeg likte varianten der man lager seg en veske også. Perfekt idé for impulsshopping hvis du bare har en liten håndveske, for eksempel.

Så til instruksen (med 2 bøker som eksempel):

1. Legg en kvadratisk stoffbit flatt, og legg bøkene på hver sin side, ut mot hjørnene.

2. Brett hjørnene inn mot midten, slik at de dekker bøkene.

3. Brett innover en gang til – denne gangen med bøkene inni bretten.

4. Ta deretter tak i de to andre hjørnene og legg dem over bøkene slik at de krysser hverandre.

5. Kryss så hjørnene tilbake rundt hverandre.

6. Snu hele gaven og samle de løse hjørnene opp. Knyt dem sammen løst med en dobbeltknute, slik at du får en løkke å holde i.

7. Ready to go!

Her er instruksjonsvideoen med flere ideer:

2 Responses to “Furoshiki: Kreativ og miljøvennlig gaveinnpakning”

  1. Anne Marie

    Så morsomt- men det stemmer vel ikke helt det med at DU fant et gammeldameskjerf, vel? HAHAHA. Flink er du!

    Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

