En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Eliwie tolker en av de store

Jeg er så heldig å bo i nærheten av Dælivannet og Fleskum gård, der Fleskummalerne holdt hus sommeren 1886. I tillegg til Christian Skredsvig, som eide gården, besto gjengen av Gerhard Munthe, Eilif Peterssen, Harriet Backer, Kitty Kielland og Erik Werenskiold. Det disse malerne produserte denne sommeren ble regnet for være starten på nyromatikken i norsk malekunst. Et av de mest berømte bildene fra denne perioden er «Seljefløiten» eller «Gutten med seljefløyten» som de fleste kaller det. Bildet er malt ved Dælivannet, der jeg ofte går tur. Og da er det jo fristende å forsøke å gjenskape, eller tolke, et så berømt motiv. Jeg tar med et par forsøk fra ulike tidspunkt, med og uten modell. Klin likt er det selvfølgelig ikke, men jeg synes det er lett å se at det er fra samme sted. Morsomt, egentlig, å jobbe med motiver fra de store malerne. Hva blir det neste, mon tro? «Flodhestjakten» av Peter Paul Rubens? Eller kanskje ikke …

Originalen:

Bildet er hentet fra lokalhistoriewiki.no

Mitt forsøk uten modell:

Mitt forsøk med modell:

Flodhestjakten:

Bildet er hentet fra Wikipedia.

Jeg har forresten plassert bloggen min i Sandvika på norske bloggkart.

2 Responses to “Eliwie tolker en av de store”

  1. Gøril Lyngaas

    COOL blogg, jeg kommer til å lese den innimellom. Jag holder såpe-party for Karin i Drøbak. HAR også vært kollega med Fredrik Og Hilda i Tieto på Skøyen i år……fantastiske mennesker som jeg setter stor pris på! Håper å få treffe deg en dag også, kan du ikke bli med på såpe-party i slutten av november? Jeg har flytta til Mysen, så det skal holdes hos en av mine gamle naboer i år. Til nmeste år håper jeg å kjenne så mange i Mysen at det kan holdes her i leiligheta. Sees plutselig. hilsen Gøril

    Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

