En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Sykurs, del I

Ja, da har jeg sannelig begynt på sykurs! Er så heldig å ha en god nabo/venninne som kan kunsten å sy, og hun har trommet sammen en gjeng med kollegaer + meg til sykurs. I går kveld var første gang, og jeg slepte med meg min gamle 60-talls Husqvarna-maskin (hva er det de putter inni disse maskinene som gjør dem så grusomt tunge??) og nyinnkjøpt stoff og kjolemønster fra Stoff og Stil. Det kan jeg si med én gang; maskinen kunne med hell blitt stående hjemme, for her tar ting tid! Men nå foregriper jeg begivenhetenes gang her.

Jeg har sydd litt før (så jeg kan opp-ned på maskinen; tre i tråden og sånn), men aldri etter mønster, og aldri noe så komplekst. Men jeg rigget til rakleverket, spolte opp undertråd i riktig farge og gikk så i gang med frisk mot. Det jeg trodde var et enkelt kjolemønster viste seg å bestå av 9 ulike deler – og i tillegg skal jeg etter hvert få på plass en usynlig(!) glidelås i dette. Jada! Det var bare å brette opp ermene og sette i gang med å samle nok bordplass til å få lagt ut det som føltes som minst 14 m² stoff. Så måtte mønsterdelene spres ut og festes nøye med knappenåler før man kunne klippe rundt. Og deler det skulle være 2 av hadde selvfølgelig bare 1 mønsterdel, så man kunne ikke legge ut alt på én gang (slik mønsteret viste), men måtte gjenbruke delen. Og så måtte man merke med kritt både her og der. Dette tok laaang tid, så lang at jeg knapt rakk å få klippet ut den siste delen og pakke sammen symaskinen igjen før lyset ble skrudd av.

Jeg er nok i utgangspunktet litt utålmodig av meg, og hadde regnet med å komme et stykke lenger enn dette på første kveld. Men jeg har bestemt meg for å gjøre dette skikkelig denne gangen. Hadde vært gøy å ende opp med kjole jeg faktisk kan bruke! Og ikke som den lekre sorte og gule shortsen jeg tråklet sammen for eget forgodtbefinnende i 9. klasse, som havnet bakerst i klesskapet og ble der. Gleder meg til neste gang, for da skal jeg nok få startet opp maskinen og begynt på selve syingen, sånn som de andre. Må bare få festet sammen delene med ca 1000 knappenåler først, og det kan nok ta litt tid …

Her er utgangspunktet; mønster, stoff, tråd og glidelås. Fremdeles i god trod!

Første del ferdig. Begynner å ane at dette kan ta lenger tid enn først antatt.

Begynner å hjelpe nå, men rekker jeg å begynne å sy noe?

Endelig ferdig med klippingen! Men også på høy tid å pakke sammen.

6 Responses to “Sykurs, del I”

  1. Swiz

    Forberedelser tar litt tid men når du først begynner å sy har du en kjole på 1-2-3:-) Fortere en strikking!

    Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

