En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Sykurs, del II

Da var kvelden kommet for del II av sykurset, og endelig kom jeg i gang med å sy på ordentlig! Hurra! Lærte meg også noen fancy nye sybegreper, som overlock og belegning, så nå føler jeg meg ganske proff og dreven i sysjargongen.

Selve syingen gikk også ganske fint, med et par unntak. Hadde dessverre et par små tilbakeslag i løpet av kvelden. (Visste at det måtte dukke opp ett eller annet). Først oppdaget jeg at jeg skulle ha hatt strykeinnlegg på belegningsdelene, helst før jeg klippet dem til (altså forrige gang). Det viste seg faktisk å gå helt fint å gjøre det etterpå også, så da var den krisen avverget. Men så fant jeg ut at jeg hadde klippet den ene belegningsdelen speilvendt. Heldigvis hadde jeg mer stoff igjen, så det var også fort gjort å rette opp, og jeg var «back on track».

Resultatet av kvelden er at jeg har fått sydd innsnitt både her og der, og ting begynner å ta form. Har også sydd forstykkene sammen med bakstykket ved skuldrene. Og har fått festet på belegningsdelene, slik at de er klare til dyst neste gang. Gøy! Jeg hadde neppe nådd opp til pallen i kretsmesterskapet i hurtigsøm, for å si det sånn. Sitter i dyp konsentrasjon med tunga i munnviken og styrer stoffet i sneglefart etter beste evne. Men så er jeg fremdeles fast bestemt på at dette skal bli bra! Grugleder meg nå litt til neste gang, for da blir det skikkelig alvor. Særlig glidelåsen skal bli spennende! Egentlig skal det være siste gang neste gang, men jeg tviler på at jeg blir helt ferdig da. Heldigvis er sylæreren naboen min, så da er det vel bare å stikke hodet inn hvert 5. minutt og rope på hjelp, skulle det røyne på. Ferdig skal jeg bli!

Jippi! Endelig skal jeg begynne å sy:

Se her, den første sømmen (innlegg på et forstykke):

Og sånn ser det ut på rettsiden:

Min trofaste gamle traver:

Og det begynner å likne på en kjole. Belegningene er festet på, og skal til pers under nåla neste gang:

Du vil kanskje også like Sykurs, del I

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

