En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Grünerløkka revisited

Vi bodde på Grünerløkka i noen år, før vi ga slipp på bylivet og flyttet ut i forstaden for 3 år siden. Men vi forsøker å få til en bytur i ny og ne, og det er alltid hyggelig å være tilbake på gamle trakter. Gå forbi huset vi bodde i og konstatere at de fleste naboene fremdeles bor der, kjøre rundt og rundt i fortvilet forsøk på å finne parkering osv.

Grünerløkka har definitivt sin sjarm. Gatene er fulle av folk, også på en søndag, og bordene ved fortauscafeene er fulle, selv på en sur novemberdag. Det er unger og bikkjer og fotoshoot i parken. Og i Birkelunden er det i søndagsmarked. Det er det jo innimellom, men urutinert løkkavandrer som jeg har blitt hadde jeg ikke tenkt på at det kanskje kunne være marked der denne søndagen. Lommeboken var klinisk renset for innhold av verdi – krise! På markedet tar de jo bare kontanter. Og med én stor og to små menn på slep var det også varierende interessenivå i forhold til dette markedet. Men med litt somlig fikk jeg i hvert fall tittet litt, og fant blant annet en kjempefin liten hylle med tilhørende speil. Vi holder på å pusse opp i soveromsgangen, og dette hadde passet perfekt! Siden ungene maste og jeg ikke haddde penger ble det til at vi gikk videre, og fordi det var farsdag fikk far bestemme at vi skulle spise på The Nighthawk Diner – ekte amerikansk Diner, midt på tjukkeste Grünerløkka. Dette er Jan Vardøens nyeste etablissement, som ble åpnet på vårparten. Her er alt gjennomført i minste detalj, både i interiør, mat og service. Her er det jukeboks og skaiseter og vifter i taket. De serverer burgere, pannekaker og frokost hele dagen. Vi har vært der et par ganger før også, og det beste er egentlig servicen. Alltid blide, oppmerksomme servitører i herlige grønne diner-uniformer, som gjerne bryr seg litt ekstra om barna. Perfekt til en sen søndagslunsj litt sånn dagen derpå. Jeg må innrømme at jeg er ganske begeistret for flere av stedene til Vardøen. Jeg har flere ganger tenkt at det hadde vært topp å få fyren til å starte opp noe i Sandvika, men det skal vel mye til for å få den mannen vekk fra Grünerløkkas gater.

Vel, vel. Vi hadde et trivelig og mektig måltid, og jeg tenkte fremdeles på hylla og speilet fra markedet. Husets far følte seg nok ganske raus etter dette ypperlige, påspanderte måltidet, så vi ble enige om at jeg kunne stikke innom minibanken, og hvis hylla og speilet ikke var solgt skulle vi kjøpe det. Jeg småløp forventningsfullt tilbake til markedet, og oppdaget at speilet var solgt, men hylla fremdeles var der. Så nå ligger hylla på kjøkkenbordet hos oss i påvente av et nyoppusset og bedre liv i gangen vår. Vent og se!

Her er noe av det man kunne skaffe seg på søndagsmarkedet i Birkelunden i dag:

The Nighthawk Diner har tatt navn fra Tom Waits’ album Nighthawkes at the diner, og maleriet på veggen er en variant av det som pryder coveret på samme album, men med en intern vri.

Sirupen til pannekakene står klar på hvert bord:

Kaffen er sterk, rykende varm og herlig, og serveres i skikkelige krus:

Etter en haug mektige pannekaker med blåbærsyltetøy er det godt å hvile seg litt på de brede setene:

5 Responses to “Grünerløkka revisited”

  1. Ina

    Det er alt for lenge siden du har vært på løkka Elisabeth – Siste establisement er Grunerløkkas Brygghus, rett over gaten, mellom Bar Boca og aku aku. Dere jentene må nok komme på en Grunerløkka-utekveld-bar-til-bar-runde en dag!

    Svar
    • Mette

      Der var jeg! Tenke seg det, jeg som aldri er ute lenger. Veldig bra øl. Så bra at jeg aldri kom meg hjem.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

