En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Verdens beste sjømannsvafler!

Den norske sjømannskirke er kjent blant annet for å servere vafler, verden over, og de kårer hvert år hvilken avdeling som har de beste vaflene. I 2010 var det New York som vant. Enda jeg har skikkelig lyst til å dra til New York har jeg ikke smakt disse. Derimot har jeg til gangs spist av de som ble kåret til verdens beste i 2008, nemlig de fra København. Her snakker vi skikkelige vafler! Dette er så godt at det er vanskelig å slutte å spise, faktisk så vanskelig at vi en gang endte opp med å ha dem til middag, fordi ettermiddagskosen tok helt av og vi spiste oss stapp mette på kun vafler.

Her er oppskriften for de som vil prøve – jeg kan garantere suksess!

SJØMANNSVAFLER

2 egg
1 dl sukker
2 dl skummet kulturmelk
1 1/2 dl søtmelk (vi bruker Vikingmelk)
1 dl vann
350 g hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts natron
1 ts vaniljesukker
1/2 ts kardemomme
125 g smeltet smør

Jeg anbefaler å øke mengden hvis det er flere enn 4 som skal spise, for her kommer det til å gå unna!

Serveres med sukker, syltetøy, rømme, smør eller brunost – eller kombinasjoner av dette. Bon appetit!

4 Responses to “Verdens beste sjømannsvafler!”

  1. Elin

    Åh tack! I helgen ska jag laga norska våfflor. Mycket godare än svenska. 🙂

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Så bra! Jeg har egentlig aldri smakt svenske vafler, så jeg kan ikke uttale meg om dem, men disse er i hvert fall veldig gode!

      Svar
  2. jade

    takk for ingredienslisten, men jeg lurer på hvordan lager du røren? hvordan kombinerer dem? det fins forskjellige måter man lager vaffelrører, derfor lurer jeg på hvordan man lager denne.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

