En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Se min fine elefantlampe!

Det er veldig populært med dyr i innredning for tiden. Elg, hjort og reinsdyr har vært in en stund, og fugler er visst på vei. Elefanter er muligens ikke med i trendbildet akkurat nå, men det bryr jeg meg ikke noe om. Hos oss har nemlig 3 elefanter flyttet inn for godt. Vi fikk en elefantlampe i bryllupsgave fra mine foreldre. (Det er noen år siden, altså.) Det var en arv etter besteforeldrene mine. Til å begynne med syntes vi den var litt rar, men etter hvert har i hvert fall jeg blitt mer og mer glad i den. Og da vi flyttet hit, og fant den kommoden som lampen står på nå så fikk den en naturlig plass i hjemmet vårt. Nå er den en av favorittene mine, litt kitschy som den er.

Jeg har prøvd å sette den inn i en sammenheng som er littegrann eksotisk, med mørke farger og inspirasjon fra fjerne land. Den mørkemørkebrune kommoden har asiatisk preg og ni små skuffer. Der har vi plass til alt av småting som mobilladere, vanter, rekflekser, småleker og solbriller. Vi snublet over kommoden i en liten interiørbutikk på Gjøvik da vi var der i forbindelse med et bryllup for et par år siden. Farmors gamle gullspeil står fint oppå kommoden. Prestekragebildet har jeg tatt selv, og skåla til mynter og nøkler fulgte med et interiørblad jeg kjøpte i Spania en gang. Stråhatten til husets herre har fått plass på speilet, og det samme har et par av kjedene mine. Jeg liker dette hjørnet av stua vår!

Du vil kanskje også like Jeg har laget en fjærlampe til soverommet og Mormors lampe fikk nytt liv

6 Responses to “Se min fine elefantlampe!”

  1. Mette

    Hej
    Din elefantlampe har en tvilling i Danmark. Jeg har arvet den efter min farmor, og har altid gerne villet vide mere om dens oprindelse. Min far mener, den stammer fra Kina.
    Hyggeligt at se, at den ikke er alene i Skandinavien 🙂
    Hilsen Mette

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Mette. Så gøy å høre! Jeg vet dessverre veldig lite om min lampe også. Hadde vært moro å se bilde av lampen din 🙂

      Svar
      • Mette

        Hmmm, kan jeg lægge et billede ind her? Ellers må jeg vise dig den via Facebook – der kan jeg vist uploade i en besked 🙂

        Svar
  2. Søren Michael Vendelbo

    Hej jeg har også en lampe som jeres, den er et stykke arvegods fra min morfar og mormor, så nu er den jo helt almindelig. Har i nogensinde fået den vurderet

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Søren. Så gøy! Da har vi en hel liten flokk; 1 i Norge og 2 i Danmark. Jeg har aldri fått den vurdert, men jeg tror egentlig ikke den er verdt så mye 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

