En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

En strandbag til jul?

Ja, jeg vet at det er leeenge til sommeren, og ikke skal jeg på noen eksotisk ferie til sydlige strøk i vinter heller. Jeg hadde bare litt voksduk til overs etter at jeg hadde trukket om farmors gamle krakk. Og etter det noe kompliserte syprosjektet med kjolen hadde jeg lyst til å sy noe enklere – ergo strandbag. Dette tok ikke på langt nær så lang tid som kjolen, det skal si deg. Og ikke trengte jeg mønster heller. Fremgangsmåten er slik:

– Klipp ut et stykke av duken på ca 40 x 80 cm.

– Brett kortendene inn, og sy en pen kant på ca 1,5 cm.

– Bagen kan lages med eller uten lomme. Dersom du skal ha lomme: mål opp et stykke på ca 20 x 27 cm.

– Brett inn og sy en pen kant rundt tre av sidene på lommen.

– Legg lommen rette mot rette med vesken og sy fast den nederst kanten av lommen (den enden som ikke er sydd).

– Brett lommen opp, og sy fast sidene oppå sømmen du allerede har laget langs kanten.

– Sy sammen sidene på vesken, rette mot rette.

– Mens arbeidet fremdeles er vrengt, brett til en trekant nederst i hvert hjørne og sy over, for å lage bunn i vesken. Klipp evnt. av resterende trekant. Vreng.

– Hanker: klipp til 2 remser på ca 10 x 80 cm, og brett dem på langs med vrangen ut. Sy sammen langs langsiden og den ene enden. Vreng ved å dytte en lang strikkepinne med knott på toppen inn i hanken.

– Plasser hankene på plass på innsiden av vesken. Sy på fra rettsiden. Jeg sydde en firkant med et kryss i, for å sikre at hankene sitter godt fast (se bilde under).

– Ferdig!

Du vil kanskje også like En liten fjærlampe til nattbordet og Mormors lampe fikk nytt liv

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

