En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Mmm – hjemmelagde sjokoladetrøfler!

Jeg elsker sjokolade i alle former! Kan egentlig aldri få nok. Og nå som julen står for døren er det hyggelig å lage sine egne godsaker, gjerne basert på sjokolade. En av mine favoritter er sjokoladetrøfler. De er mørke og litt mystiske, og så smelter de så deilig på tunga! Og heldigvis så holder det med en bit eller tre, siden de er ganske mektige. Sjokoladetrøfler lages vanligvis av ganske mørk sjokolade, men for å tekkes både små og store ganer går jeg for en litt lysere variant. Nydelig smaker det uansett!

DETTE TRENGER DU:

200 gr melkesjokolade

200 gr dronningsjokolade

2 dl kremfløte

2 ss brandy, rom e.l.

Kakaopulver

SÅNN GJØR DU DET:

Kok opp fløten og trekk gryta bort fra platen. Brekk sjokoladen i biter og la den smelte i den varme fløten. Du kan evnt. varme opp sjokoladebiter og fløte sammen over et vannbad. Når sjokoladen har smeltet blander du inn brandy. Hell røren over i en form, og sett i kjøleskapet over natten. Neste dag kan du bruke en teskje til å ta ut biter av den stivnede røren, som du former til passende store kuler mellom hendene. Hell kakaopulver i en dyp skål og rull kulene i kakaopulveret til de er helt dekket. Sjokoladen vil smelte litt av varmen fra hendene dine, og da klistrer kakaopulveret seg bedre fast. Dersom massen blir for bløt kan du sette den i kjøleskapet en liten stund. Legg kulene på et matpapir til du er ferdig. Sjokoladetrøflene bør oppbevares kjølig.

Nytes alene eller med en kopp sterk kaffe. Mmm!

Fikk du lyst på sjokolade nå?

Du vil kanskje også like Varm, strikket pute til sofakroken og Det blomstrer innendørs i desember og Åpen søknad

28 Responses to “Mmm – hjemmelagde sjokoladetrøfler!”

  1. pia braarud

    Hvis det er mektig sjokolade så spiser man ikke for mye, og det er veldig positivt!
    Pia

    Svar
  2. Magne D. Antonsen

    Heisann, jeg heter Magne og jobber i VG Nett. Nå har jeg lagt innlegget ditt inn som en av anbefalingene på Lesernes VG helgespesial. Håper det er ok at jeg bruker bildet ditt, god helg!

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Magne. Selvfølgelig er det ok at du bruker bildet mitt! Bruk gjerne flere! Kjempegøy med gjesteopptreden på VG Nett. God jul!

      Svar
  3. Kristine

    Hei! Er det mulig å droppe brandyen? Blir det like godt uten??

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Kristine. Du kan gjerne droppe brandyen. Den gir bare litt dybde til smaken, men det er kjempegodt uten også. Ellers går det an å smakssette med f.eks bringebærsaus, litt appelsinskall e.l. Og i stedet for å rulle kulene i kakao kan man dyppe dem i smeltet sjokolade og så rulle dem i hakkede nøtter, mandler, tørket frukt eller kokos. Lykke til, og god jul!

      Svar
  4. Inger

    Sjokolademassen er laget og ligger til kjøling i boden 🙂 har prøvesmakt litt og dette blir bra – takk skal du ha for oppskriften Elisabeth:-)

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Inger. Takk for hyggelig hilsen! Pass på å smake litt ekstra mye, for disse forsvinner fort så snart de er laget ferdig 🙂

      Svar
  5. Tor-Erik

    Dette såg veldigt godt ut!

    Men er det ein annar måte og få det til og stivne fortare. I tilfelle ein ikkje har so god tid?

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Tor-Erik. Det kan godt hende det holder å la massen stå i kjøleskapet et par timer, men muligens blir den litt mer klissete å jobbe med. Jeg har ikke prøvd det selv, men det er jo bare å teste ut, og i verste fall får du kjøle den ned en stund til. Lykke til!

      Svar
  6. Joakim Rene

    Jeg fulgte gordon ramseys oppksrift på dette med mynte, Myntesjokolade trøfler. dem ble kjempe gode. han sa de kunne stå i 1 time. men som sagt veldig klissete 😀

    Svar
  7. Therese

    Åhh, gjett om jeg fikk lyst hjem og smelte sjokolade…

    Spørsmålet er, kan dette fungere med sukkerfri sjokolade, tro? Jeg er stadig på jakt etter småting jeg kan lage av hjemmelaget, litt spesielt, godteri til min diabetiker-mor nemlig, har så lyst å overraske henne til jul (ehh, neste jul, det er for sent med postgangen i år…) med et utvalg skikkelig gode greier, som hun kan spise! (Ja, bare i små doser, så da er jo mørk, mektig sjokolade, sukkerfri, velegnet… dersom det blir noe godt med sukkerfri sjokolade da…)

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Therese. Jeg har ikke prøvd dette med sukkerfri sjokolade, så det er vanskelig å si. Men hvis den har samme egenskaper som vanlig sjokolade ift smelting så er det vel bare å prøve, kanksje med en mindre porsjon. Lykke til!

      Svar
      • Therese

        Ja, tenkte jeg skulle prøve med en liiiten posjon, så ser vi jo hvordan det oppfører seg (og smaker…)

        Svar
  8. Viktoria

    Hei! Vurderer lage disse deilige godsakene 🙂 passer fint nå som det nærmer seg jul! Har akkurat laget peppermyntekonfekt og det er standard til hver jul! Lurer bare på noe angående tiden de skal stå «over natten». Kan jeg lage dem på ettermiddagen feks og la det stå i kjøleskapet og så stå over natten eller blir det for lang tid? Er redd for at deigen skal bli så hard at jeg ikke klare å ta de opp med skjeen.

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Viktoria. Jeg har latt røra stå et par døgn i kjøleskapet uten at det gjorde noe. Skulle den likevel bli for hard kan du dyppe skjeen i varmt vann mellom hver kule, eller bare la røra stå ute i romtemperatur i 10-20 minutter.

      Svar
      • Viktoria

        Ok flott! Har røra i kjøleskapet nå og den har stått ca i 2 timer. Ser bra ut! Jeg prøvde forsiktig å ha litt rom(ren bacardi) oppi, men er redd det smaker for sterkt så jeg tok litt mindre. Super blogg du har og takk for oppskriten !!

        Svar
  9. Sofie

    Hei
    Har laget disse etter å ha lest dette og de ble kjempegode! Tusen takk for lett og kjempegod oppskrift!

    Svar
  10. Hanne

    Tusen takk for oppskrift. Jeg prøvde med cognac og når jeg prøvesmakte smakte det kjempegodt. Gleder meg til å rulle ut:)

    Svar
  11. Julie

    Hei Elisabeth,
    Tusen takk for en flott oppskrift! Jeg prøvde meg på trøflene juleaften og de ble en kjempehit 🙂 men siden jeg er veldig glad i mørk sjokolade brukte jeg heller freia selskapsjokolade. I tilegg ilsatte litt vaniljesukker og blandet ut en liten bit av en vaniljestang, bare et par cm lang bit, for å prøve meg på en litt annen variant. De ble kjempegode! Så igjen, tusen takk 🙂
    Hilsen Julie

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Julie. Så hyggelig at du likte trøflene! Det med vanilje hørtes kjempegodt ut. Det skal jeg prøve neste gang 🙂

      Svar
  12. Silje

    Jeg satt sjokoladeblandingen i frysen en stund, det funket kjempefint, etter kort tid var det klart for å rulles i kakao:) Ellers er oppskriften SUPERgod, brukte den uten brandyen, er himmelske! Har fått så masse positive tilbakemld på de, skal si de får bein å gå på!:) Nå lages det opp flere porsjoner som skal bli julegaver;)

    Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

