En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Ingen jul uten sild: Tomatsild

Jeg husker godt første gang jeg spiste sild. Jeg var 12 år, og hadde levd hele livet i den tro at sild smakte grusomt (selvfølgelig uten å faktisk ha smakt på silda). Så hadde vi overnattingsbesøk av bestevenninnen min med familie i nyttårshelgen, og til frokost 1. nyttårsdag sto silda på bordet. Til min store overraskelse spiste både venninnen min og broren hennes sild med stor appetitt. Jeg tenkte at jeg kunne ikke være noe dårligere. Så da smakte jeg sild for første gang, og det var jo godt! Husker ikke nå hvilken type det var, men det kan godt ha vært både 2 og 3 varianter. Siden det har sild vært en fast ingrediens på min julemeny – sirlig lagt ned av mamma (og mormor før henne). Nå tenkte jeg det var på tide å sørge for at tradisjonen går i arv, så i år lager jeg min egen sild. Vi har hatt 3-4 faste sildetyper, og i dag har jeg laget tomatsild. Jeg regner med å lage en variant eller to til om ikke så lenge, så følg med om du liker sild.

DU TRENGER:

6-8 kryddersildfileter (jeg brukte 1 boks Carlo sild)

1 dl tomatpuré

2-2,5 dl sukker

5 ss eddik (7%)

1 dl vann

1/2 dl olje (bruk en olje med lite smak, som f.eks. raps- eller solsikkeolje)

2 middels store løk skåret i ringer (jeg deler ringene i 2 for at ikke bitene skal bli for store)

2 laurbærblad

SÅNN GJØR DU DET:

Vann ut filetene i ca en halv time, og tørk dem godt. (Disse filetene er ganske milde i smaken, så det kan holde å skylle dem kort i kaldt vann under springen.) Skjær silda i gaffelbiter. Bland sammen tomatpuré og sukker, spe vekselvis med olje og eddik, vann til slutt.

Legg sildebiter, løkringer, saus og laurbærblader lagvis i en krukke. Husk at det må være saus i bunnen og øverst. La stå lunt over natten, og sett så kaldt. Silda holder seg 3-4 uker i kjøleskap.

Jeg pleier å spise silda på grovt, gjerne mørkt brød – og det smaker godt med litt juleøl til.

Du vil kanskje også like Mmm – hjemmelagde sjokoladetrøfler og Varmende indisk gulrotsuppe

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

