En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Gangen har blitt ny

Vi har pusset opp gangen! Vi bor i et klassisk rekkehus med soverom og bad i 2. etasje, og det er gangen utenfor soverommene vi har pusset opp. Den var hvit fra før, men med linoleumsgulv. Da vi flyttet inn la vi parkett på gulvet, og måtte da flytte et skap som sto igjen etter forrige eier. Bak skapet åpenbarte det seg en umalt flekk der en deilig gul tapet med blomstermønster kom til syne. Noen hadde altså ikke tatt seg bryet med å male bak skapet. Så gikk tida, og vi «glemte» litt det gule hjørnet. Men så i vinter fikk vi endelig satt i gang, og gjorde noe med det. Forandringen i seg selv er ikke så stor, bortsett fra at vi nå har valgt tapetet selv og det dekker en hel vegg, ikke bare en flekk. Dessuten er veggene frisket opp med ny maling, vi har fått lister rundt alle dører og langs gulvet, malt disse, og malt dørene.

FØR:

Tapetet ble plukket ut i en fei på Malerstua, og vi blir mer og mer fornøyd med det. Tapetet kommer fra BoråsTapeter og heter Etage 2822. På veggene har vi brukt Lady Easy Clean maling fra Jotun. Det er naturlig at små fingre støtter seg til veggen der man skal gå ned trappen, og da er det greit å kunne vaske litt. Fargen på veggen er matchet mot bunnfargen i tapetet, som er en hvitfarge brukket i litt gult, rødt og sort. På lister og dører har vi brukt kritthvit maling med glansgrad 90 på listene og 40 på dørene.

ETTER:

Endelig kan vi også pynte litt i gangen – det har det ikke vært noe poeng i før. Det har nå endt opp med å bli et retro-/kitschrom. Rett opp fra trappa har vi hengt opp en liten hylle i teak som jeg fant på bruktmarked, og et speil i teak kjøpt på Ebay. Jeg vurderte først å male disse, men treverket er så pent og jeg liker veldig godt teakfargen. Dessuten synes jeg det passet inn med naturlig farge, så de har fått forbli som de var. Jeg har også satt inn et par krukker med et oliventre og en bjørkestamme som i anledning julen er pyntet med en lysslynge.

De små julebukkene er laget av noe som likner på piperensere, og er en arv etter mormor.

Jeg har også gjenfunnet en tapt Gypsy Girl! På ungdomsrommet mitt hadde jeg et Gypsy Girl-bilde av Charles Roka (en kopi) som kom fra besteforeldrene mine. Med tiden ble jeg lei – hun er tross alt skikkelig kitschy – så da jeg flyttet hjemmefra fikk hun bli igjen. For noen år siden husket jeg min gamle Gypsy Girl og hadde lyst til å finne henne frem igjen, men i mellomtiden hadde foreldrene mine flyttet og hun var borte.

Så gikk det en stund, vi fikk nye venner som flyttet inn i et stort, gammelt hus, og på besøk hos disse dukket hun opp i et kjellerrom – min gode, gamle Gypsy Girl! (Nøyaktig samme motiv, men ikke samme bilde, selvfølgelig.) De var ikke fullt så begeistret for henne som meg, så da flyttet hun inn hos oss, og jeg er superfornøyd! Så får vi se hvor lenge hun varer denne gangen …

Du vil kanskje også like Inspirerende interiør hjemme hos L. og Se min fine elefantlampe

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

