En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Maskulint strikkeskjerf til mann eller gutt

I høst en gang ymtet min kjære frampå om at han ønsket seg skjerf til jul, og et slikt ydmykt ønske kunne jeg ikke annet enn å oppfylle. Så da var det bare å smugle inn garn, og snike seg til litt strikking i ensomme stunder. Skjerfet ble heldigvis ferdig i tide, og mannen ble glad.

Dette er et superenkelt skjerf å lage, det bare tar litt tid siden det er ganske langt. Jeg ville ha et ganske maskulint uttrykk på skjerfet, og endte opp med garnet Ara fra Dale i en fargemiks av sort og ulike brunfarger. Garnet er i 100 % ull, og varierer i tykkelse. Det, samt at fargene endrer seg gjør at skjerfet får en levende overflate med en fin struktur. (Og så passer dette ypperlig for en som ikke strikker helt jevnt, for det synes ikke likevel.) Jeg la opp 36 masker og strikket 2 rette og 2 vrange til en vrangbordsstrikk på hele skjerfet. Jeg brukte 8 nøster, og skjerfet ble da 195 cm langt. Det er ganske lang, og tungt ble det også. Her kan man sikkert klare seg med et par nøster færre hvis man ønsker et litt kortere, lettere skjerf – særlig til et barn. Jeg syntes ikke det passet så godt med frynser denne gangen, men det er selvfølgelig også en mulighet. Varmt og godt blir det uansett.

(Modellen på bildene er selvfølgelig ikke mannen, men sønnen.)

Du vil kanskje også like I høst bytter jeg ut skjerf med hals og Varm, strikket pute til sofakroken

7 Responses to “Maskulint strikkeskjerf til mann eller gutt”

  1. Christer

    Kjempefint skjerf, fikk lyst på et 😀
    Kanskje man skulle ha tatt en spørrerunde rundt i familien og spurt om noen kunne strikke et sånt :p

    Svar
  2. Jan Evensen

    Hei Elisabeth!

    Dette skjerfet ser jo kjempefint ut.

    Joda, jeg kunne godt tenke meg et slikt.

    Godt og varmt, flotte farger.

    Not bad!

    Jan

    p.s.

    Jeg vil nødig lage for mye oppstyr her i utlandet hvor jeg bor; tror du det er OK å bruke et slikt skjerf
    når man ferdes blant broderfolket i øst?

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Jan. Takk for hyggelig melding! Det er klart det er viktig å respektere andre kulturer, men det burde nok gå bra. Eventuelt går det jo an å kjøre en blå-gul fargekombinasjon for å være på den sikre siden 😉

      Svar
  3. Christer

    Meg og mine strikkekunnskaper er ikke så gode, kan strikke litt, men det som blir et problem er å lage masker, det kan jeg ikke 😛

    Har noen snille tanter som kanskje kan strikke et til meg, det får vi håpe på 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

