En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Bli lys i stua

Lille julaften gikk leselampa i stua i stykker. (Ja, vi har prøvd å skifte pære – den virker fremdeles ikke.) Den var ikke særlig fin, egentlig, så dette kan være en gylden mulighet til å fornye stua litt. For sannelig blir det mørkt med bare én lampe mindre. Vi fyrer opp med masse stearinlys, og det er koselig, men som erstatning for leselys fungerer det dårlig. Jeg har surfet litt rundt på jakt etter vår neste leselampe, og har samlet noen funn her. Jeg synes det med lamper er ganske vanskelig – mest fordi det finnes så mye fint, så hvordan i all verden skal man klare å velge???

1. Mañana

Denne lampen fra Design House Stockholm heter Mañana og er designet av Marie-Louise Gustafsson. Den ser ut som den er hentet ut fra en tegneserie, der den står og lener seg mot veggen. Helt enkel, elegant og litt humoristisk. (Men jeg er litt usikker på om den fungerer godt som leselys.)

Foto: Design House Stockholm

2. Max

Lampen Max kommer fra Bohus og likner på en forvokst bordlampe. Kjempekul, synes jeg. Gir sikkert bra leselys også. Fåes i sort og børstet stål.

Foto fra bohus.no


3. Illusion

Lampa Illusion kommer fra Northern Lighting og er designet av Hareide Design. Lampa kombinerer lys og bord, og gir en herlig illusjon av å sveve i lufta. Det er ikke uvanlig at lesing akkompagneres av et glass vin eller en kopp te, så i stedet for å balansere det på armlenet på sofaen eller måtte bøye seg frem og tilbake til sofabordet kan man her ha drikken lett tilgjengelig rett ved siden av seg. Lurt! Og så skader det ikke at lampa er fin å se på, med enkle, rette linjer.

Egen montasje med foto fra northernlighting.no

4. Bestlite

Ellers blir det vel aldri feil med en Bestlite. Er nok ikke alene om å synes dette er fantastisk stilige lamper. Sort er den klassiske fargen, men de fåes også i hvit eller kremhvit. Når jeg tenker meg om så trenger det ikke nødvendigvis å være en stålampe selv om det er det vi har fra før. Kan jo like gjerne henge lampa på veggen – lyseffekten blir omtrent den samme, og vi sparer gulvplass. Defintivt en tanke å vurdere …

Egen montasje med foto fra bestlite.dk

5. Blossom 12

Til slutt en lampe som jeg fant hos Expo Nova. Den heter Blossom 12 og kommer fra Belux. En fargerik sak med lys i alle retninger – her får man både allmennbelysning, spotlys og leselys i ett ser det ut for. Jeg liker det lekne og litt uhøytidlige uttrykket.

Foto fra Expo Nova

Du vil kanskje også like Jeg har laget en fjærlampe til soverommet og Mormors lampe fikk nytt liv

2 Responses to “Bli lys i stua”

  1. Christer

    Jeg syns at nr. 4 – Bestilte og nr. 5 – Blossom 12 var fine og har stil 🙂
    Passer perfekt inn i nesten hvilken som helst stue 😉

    Svar
  2. bente

    synes den første var kjempekul og så synes jeg den 4. var veldig fin og praktisk 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

