En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Hjemmelaget softis på 10 minutter

Hva passer vel bedre på en iskald onsdag i januar enn en porsjon hjemmelaget softis til dessert? Husets 12-åring fungerte som sjefskokk, og ristet sammen denne deilige, iskalde fristelsen på null-komma-svisj!

DU TRENGER:

3 dl kremfløte

3 dl melk (vi brukte lettmelk)

1 dl sukker

2 ts vaniljesukker

Masse grovt salt

Is eller snø

2 store fryseposer

(Dette holder til 4 porsjoner)

SÅNN GJØR DU DET:

Mål opp fløte, melk, sukker og vaniljesukker i et målebeger med helletut. Sett en frysepose oppi en bolle og hell fløteblandingen i posen. Fyll en annen frysepose ca halvfull med isbiter (eller snø, hvis du har det) og masse grovt salt. Knytt posen med fløteblandingen godt igjen, og putt den oppi isposen som også knyttes godt igjen. Pakk posen inn i et håndkle (evnt. bruk hansker) og rist posen godt i 10-15 minutter.

Fordel isen i skåler og spis med én gang! Mmm.

Bilde lånt fra myownsweetthyme.com

Du vil kanskje også like Varmende indisk gulrotsuppe og Mmm – hjemmelagde sjokoladetrøfler!

17 Responses to “Hjemmelaget softis på 10 minutter”

  1. Christer

    Skal man putte isposen med isbiter og grovsalt inn i isposen med fløteblandingen?

    – Tenkte å lage dette 🙂

    Svar
      • Christer

        Takk 🙂
        Får nok ikke laget denne før April, fordi jeg har lovd meg selv at jeg skal holde meg unna brus og godteri til påske ;)) Håper jeg greier det.
        Men skal ta vare på oppskrifta til da, så får jeg ta det da 🙂

        Svar
  2. Deepak Chawla

    Hei Elis, fantastisk bra oppskrift, jeg fulgte oppskriften, men ristet i 45 minutter (phew, sliten i armen), men noe is ble det ikke ut av fløtemiksen. Hva kan jeg ha gjort galt? Derimot, når jeg puttet fløteblandingen oppi en blender og putta isbiter oppi, da fikk jeg omtrent identisk is som på bildet.

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Deepak. Lur idé med blenderen! Det jo hende at du hadde for lite salt oppi. Det skal mye til! Og kanskje må du spe på med mer is også, etter hvert som den smelter. En annen gang kan du også prøve med en mindre porsjon – da bør den fryse raskere. Lykke til!

      Svar
  3. Trond Hagen

    http://nrk.no/mat/1.7693819 er samme prosedyre beskrevet, men den forskjell at i steden for 3 dl melk er det der oppgit 1 dl melk. Hva er rett? Har prøvd mat.no’s oppskrift 2 ganger uten at det har blitt fast konsistens. Har ikke vært nøye med å knytte igjen ytterste posen – kanskje det er feilen, slik at den kalde lufta slipper ut? Skal prøve igjen … Puttet forresten den fremdeles flytende massen etter 10 min risting oppi en blender og tilsatte en del isbiter … ble fremdeles ikke fast (hvor lenge må en holde på)? Ble imidlertid en kjempelekker ‘shake’ .. hehe. Lykke til. Flere tips om hvordan få til dette?

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Trond. Jeg tror mye av trikset ligger i nok salt og is. Det skal myyye til. Du kan også prøve å halvere selve isporsjonen. Det er nok enklere å få det til å bli is hvis det ikke er så mye om gangen. Lykke til, og la meg gjerne høre om du får det til 🙂

      Svar
  4. Trond Hagen

    HURRA!!! Har nå fått til fast is. Denne gangen hadde jeg masse is og passet på at posene var godt lukket hele tiden. Tror jeg brukte ca 10 minutter. Brukte 2 dl melk, 2 dl fløte og 1 dl sukker samt frøene fra en vaniljestang. Takk for en kjempemorsom oppskrift. Skal snart ha et par unger på besøk og da er jo dette kjempekul fellesaktivitet.

    Svar
  5. Adrian

    Eg trur det går and å ha i fryseren også, for eg har laget det for noen minutter siden og eg har satte den i fryseren og eg såg nettopp det har blitt snart helt sofiis akti 🙂

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Adrian. Det går helt sikkert fint, men tar kanskje litt lenger tid? Kan da være lurt å røre litt i isen mens den fryser så den ikke krystalliseres. God sommer!

      Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei Tine. Jeg har ikke prøvd dette med ferdig krem, men det er vel bare å teste ut tenker jeg. I verste fall har du kastet bort litt krem 🙂 Lykke til! Kom gjerne tilbake og fortell hvordan det gikk.

      Svar
  6. Mikael

    Hei hei, lagde denne isen for Ca et år siden og det var en suksess, men har helt glemt ut hvor store fryseposene skal (bør) være!

    Et lite tips er også å bruke 3 poser så slipper du å få den saltsmaken på isen når du sprøyter det ut av posen med softis (altså 1pose med isbiter og salt og en dobbelposse med softisblandinge) så bare kaster du den posen i midten som har masse salt uttpå posen og kan da klype hull på den andre posen å sprøyte i vei. Kult softismønster

    Ps. Så bytta jeg ut 1dl med melk med 1dl flytende blåbær (selvfølgelig lagd selv) og finnen deilig frisk blåbær softis

    Svar
    • Stine Marie

      Ja, sikkert vet ikke jeg… Men jeg skal ivertfall teste ut softisen!! Mmm..

      Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

