En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Om reisegaver og svensk design

Jeg har nettopp begynt i ny jobb, og fordi jeg kommer til å reise litt i jobben fremover har jeg lovet barna mine å ta med en liten gave hver gang jeg drar til utlandet. Første utenlandstur gikk til Sverige denne uken. Nå er det ikke så skrekkelig langt til Sverige, men utlandet er det like fullt. I likhet med mange forretningsreiser (vil jeg tro) besto min reise av en flytur, taxi til et hotell, opplegg på hotellet hele dagen og kvelden, en overnatting, mer opplegg på hotellet, taxi tilbake til flyplassen, flytur hjem. Selve opplegget var kjempespennende, men tid og anledning til å handle gaver var det ikke. Så da gjensto bare én mulighet – overprisede flyplassbutikker. Siden Gardermoen strengt tatt ikke ligger i utlandet ble det på Arlanda det skulle skje. Det er ikke lett å finne små gaver til gutter som ikke er så interessert i leker lenger, og jeg synes det er litt dumt å kjøpe en tulleting de ikke kommer til å bruke likevel. Og godteri er virkelig siste utvei hvis det er umulig å finne noe annet. Så med dette som bakteppe begynte jeg jakten på gavene. Svenskene er ganske gode på design, og Anna Viktoria hadde fått dekorere flyplassen med sin moderne tolkning av den kjente Dalahesten. Anna Viktoria blander gammelt og nytt, og henter sin inspirasjon både fra fjellene og håndtverksrøttene i Dalarna. Jeg fant igjen designet hennes på kopper og kar i en av gavebutikkene, og husket plutselig at gutta har begynt å drikke te. Så da var det løst! Tekrus med svensk, moderne design. De fikk hvert sitt krus med mønster av henholdsvis elg og Dalahest. Jammen tror jeg ikke de ble litt glade for gavene også, for de ble tatt i bruk med én gang. Jeg måtte prøve en selv også, og lurer nå på om jeg ikke må ta med et par til eget bruk neste gang jeg er på de kanter. Hvis du også liker dette, men ikke har noen umiddelbare planer om dra til Arlanda med det første, kan du få kjøpt produktene til Anna Viktoria i denne nettbutikken.

Nå skal jeg lage meg kaffe som skal drikkes av lånt krus …

Du vil kanskje også like Ingenting er som en kopp god kaffe og Pukka te – vakkert og smakfullt

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

