En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Aldri mer knute på tråden

Jeg vet jeg ikke er alene om å forundres og forargres over hvor utrolig lite som skal til før ledningen til øreproppene knyter seg sammen til en spaghettiliknende floke som man bruker minst en halv time på å knyte opp, selv om den bare har vært en liten tur ned i veska. Skrekkelig irriterende når telefonen ringer og man gjerne skulle ha snakket med den som ringer. Men dette er da intet problem – se det heller som en utfordring! Det finnes sikkert mange måter å løse dette på. Jeg har funnet to, den ene mer til etterfølgelse en den andre. Jeg begynner med den andre (ca 3 min. ut i filmen):

Film hentet fra YouTube

Den mer konstruktive varianten kommer her:

Du lager rett og slett et trekk til ledningen av en glidelås.

Enkelt og genialt! Denne ideen har jeg lånt av LauPre. Du tar tar en glidelås i passende lengde og ønsket farge, nål, tråd og saks samt de elskede/hatede ørepluggene.

Så splitter du ledningen helt ned til pluggen.

Legg den ene ledningen inni den ene siden av glidelåsen og sy sammen med enkle sting. Husk å legge glidelåsen riktig vei, slik at den lukkes nedenfra og opp.

Så gjør du det samme med den andre ledningen.

Lukk glidelåsen, og dermed kan du putte ørepluggene i veska eller lomma uten å være redd for at de skal slå knute på seg eller knekke. Når du skal bruke dem bare åpner du glidelåsen til passe lengde og så er du i gang. Mye raskere og enklere enn å skulle vikle ut spaghettiballen du hadde før.

Idé og foto: LauPre

Du vil kanskje også like How about orange? og Mormors lampe fikk nytt liv

8 Responses to “Aldri mer knute på tråden”

  1. Margaret

    Fantastisk tipsl! Senest i dag sloss jeg med ørepluggfloken, så nå skal jeg ut og kjøpe glidlås 🙂
    Takk, takk, Elisabeth 🙂

    Svar
  2. Christer

    For et kreativt tips! 😉
    Dette likte jeg, kanskje man skal leite etter glidelås neste gang man er ute å ser i butikkene 🙂

    Svar
  3. Marita Mariel :3

    Jeg så dette nå idag og syntes det var helt genialt!! Så jeg løpte og kjøpte en glidelås istad, rakk det heldigvis akkurat. Kom løpende til døra i det de skulle stenge og spurte om jeg kunne kjøpe en glidelås. Heldigvis fikk jeg det 😀 så jeg begynte idag og må fortsette imorra! Klarte å sy bittelitt feil å da men det fikser jeg med litt hjelp fra mamma ❤ Gleder meg til bli ferdig (har ikke sånn som kan gå helt til pluggen verken i ørepropper eller glidelås, men fikk til fordet og tok jo en kort glidelås selvom jeg visste det, men den rosa passa så bra med de rosa griseøreproppene jeg har) haha, men tuuuusen takk for tipset! Dette var genialt og i tillegg har jeg hatt lyst til å sy/lage noe selv i det siste og da var dette mist i blinken! Både praktisk og gøy…så en gang til: takk 🙂
    Hilsen en kreativ 13år gammel belieber ❤

    Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

