En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

NIB-utfordring i april: Gjør det selv

Mitt bidrag til gjør det selv-utfordringen i april hos NIB er to fjærlamper jeg har laget til soverommet vårt. Det er henholdsvis en taklampe og en bordlampe. De er laget med litt ulikt utgangspunkt, men med tanke på å skulle passe sammen. Jeg har brukt samme type fjær på begge, og selv om formen er ulik synes jeg de fungerer godt sammen.

Taklampen laget jeg slik:

Jeg kjøpte en liten rispapirskjerm på Granit, hvite fjær på Panduro og limpistol og lampeoppheng på Clas Ohlson. Dermed var det bare å sette i gang. Jeg begynte nederst på skjermen, og limte fjærene overlappende rundt og rundt oppover. Til slutt monterte jeg på lampeopphenget. Det var veldig enkelt, og gjort på et par timer.

Bordlampen laget jeg slik:

Jeg tok utgangspunkt i en brukt lampefot jeg fant på Askeladden Gjenbruksbutikk i Sandvika. Jeg hadde håpet å finne en lampeskjerm samme sted, eller på loppis e.l., men siden jeg trengte en hvit skjerm var det vanskelig å finne noe i bruktmarkedet. Jeg kapitulerte, og fant til slutt en passende, helt enkel hvit skjerm hos Christiania Belysning. Jeg liker den rette formen i kontrast til den runde lampen

Da var det bare å sette i gang. Sprayglad som jeg er, ga jeg lampefoten en omgang med sølvspray (innkjøpt på Panduro). Deretter fyrte jeg opp limpistolen og limte hvite dunfjær rundt skjermen. Jeg begynte nederst, og jobbet meg oppover i sirkel, lag for lag. Så var det bare å sette inn en lyspære, og lampa var klar.

Du vil kanskje også like Mormors lampe fikk nytt liv og Se min fine elefantlampe!

4 Responses to “NIB-utfordring i april: Gjør det selv”

  1. frosthome

    Så utrolig kult. Kan tenke meg at det gir skikkelig fin og dunkel belysning. Heier på deg!

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Hei du. Takk for hyggelig melding! De gir faktisk ganske bra lys, men har sparepære i taklampa for sikkerhets skyld 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

