En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Deilig, saftig bananbrød

Hvis du ikke fikk nok søtsaker i påsken så kan jeg anbefale dette saftige og kjempegode bananbrødet. Det er husets herre som er bakemester, og det var han som introduserte meg for denne oppfinnelsen via Kaffebrenneriets kakedisk. Denne oppskriften har han prøvd seg fram til selv. Den er ikke akkurat den samme som hos tidligere nevnte kaffebar, men desto bedre! Han er faktisk så glad i bananbrød at han en gang byttet bort en gammel barnevogn mot et bananbrød. God deal! (Det var før han begynte å bake det selv.) Dette er en skikkelig godbit til kaffen, til melk – eller helt for seg selv.

DU TRENGER (til 1 brød):

125 gr mykt smør

175 gr sukker

2 egg

3 overmodne bananer

1 ss sirup

frø fra 1 vaniljestang

100 gr valnøttkjerner

250 gr hvetemel

0,5 ts salt

0,5 ts natron

1 ts bakepulver

1 ts kanel

1 ts kardemomme

SÅNN GJØR DU DET:

Pisk smør og sukker sammen, tilsett et egg om gangen og bland inn skrelte og grovmoste bananer, sirup og vaniljefrø. Grovhakk valnøttkjerner og bland dem inn sammen med siktet mel og krydder. Deigen has i en smurt brødform (ca 1 l). Du kan gjerne kle formen med bakepapir. Brødet stekes på 175 grader ca en time. Husk å avkjøle godt før du tar det ut av formen. Nam!

Du vil kanskje også like Salma med ponzusaus og Mmm – hjemmelagde sjokoladetrøfler!


14 Responses to “Deilig, saftig bananbrød”

  1. Christer

    Dette så kjempegodt ut, skal prøve dette ut 🙂
    Det står at smør og sukker skal piskes sammen, skal det være eggedosis? Eller skal det bare piskes sammen litt?

    Svar
  2. Dole

    flott oppskrift. Kan anbefale mindre kanel og kardemomme og mer bananer 🙂

    Svar
  3. Gudny

    Super oppskrift. Nettopp laget et som smaker helt supert 🙂 Blir flere runder med denne oppskriften. Jeg brukte 4 bananer men funket like så bra 🙂

    Svar
      • Gudny

        Ja det blir en ny runde i dag 🙂 Smakte bananbrød for første gang i 1990 og etter det var jeg hektet, men mistet oppskriften min og har lett lenge etter en god en. Godt du trikser og mikser på kjøkkenet. 🙂

        Svar
  4. Christine

    Utrolig god oppskrift! Jeg lagde dobbel porsjon m fem bananer og vaniljesukker i stedet for vaniljefrø, som jeg ikke hadde! Tusen takk 🙂

    Svar
  5. cathrine

    Digger denne oppskriften!!!
    Har lagd dette «brødet» såååå mange ganger, og blir alltid en suksess!

    Tusen takk for nydelig oppskrift!
    Bildene hjelper veldig på de også, for det var nemlig de som gjorde at jeg ville bake nettopp denne… 😉

    Håper du har hatt en fin helg!

    Cathrine

    Svar
    • Elisabeth Wiencke

      Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, Cathrine! Supert å kunne bidra med noe positivt for deg – og ekstra kos at du liker bildene mine! Ha en fin uke 🙂

      Svar
  6. Margaret

    Nå måtte jeg innom å sjekke oppskrift før handletur. Bananene er akkurat passe overmodne, og nå gleder jeg meg til bananbrød til kveldskos😊Har bakt brødet mange ganger, og gir stadig oppskriften videre!

    Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

