En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Summer of love

Jeg pleier å si at jeg ikke tror på Gud, men på kjærligheten. Den siste uken har virkelig styrket troen, for å si det på den måten. Det har vært en spesiell sommer, både for meg personlig, fordi jeg holdt på å miste noen som står meg veldig nær, men også på grunn av terrorhandlingene som rammet Norge for en uke siden. Jeg var på ferie i utlandet uten TV-tilgang da det skjedde, men disse hendelsene satte et sterkt preg på dagene som gjensto av ferien likevel. Vi voksne satt klistret til iPhoner og iPader og konsumerte alt vi kunne av nyheter, og måtte ta oss skikkelig sammen for å ikke glemme å tenke på barna og deres ferie. Det føltes likevel riktig og nødvendig å involvere barna i det som skjedde hjemme, slik at de skulle være forberedt på det vi visste kom til å møte dem når vi kom hjem igjen. På mange måter har dette vært en fin ting, fordi vi har snakket ekstra mye om hvor viktig det er å bry seg om hverandre – at hat ikke er veien, men at kjærligheten er. Vi har kost ekstra mye, og grått litt sammen, og på en måte tror jeg de tingene som har skjedd har styrket kjærligheten vi har i familien. Samtidig har jeg følt sterkt på det samholdet og den kjærligheten som har strålt ut fra venner, kjente og ukjente på Facebook og Twitter. Det har gitt en følelse av å ikke være alene.

Da vi kom hjem til Norge hadde vi et ærend ved Tyrifjorden, slik at vi måtte kjøre forbi Utøya. Vi så blomster og lys flere steder langs veien. Vi dro også inn til Oslo sentrum og så på sperringene ved enden av Grubbegata, der det var flettet inn så mange blomster at man ikke kunne se igjennom. Utenfor Domkirken la vi ned roser i det allerede store havet av blomster og lys. Overalt møttes vi av dem samme kjærligheten og empatien som strålte mot oss. Det er umulig å ikke la seg berøre av dette.

For noen vil sommeren 2011 i ettertid kanskje huskes som den verste i deres liv, men jeg håper at for så mange som mulig vil den også huskes som kjærlighetens sommer.

Dette temaet er litt på siden av det jeg pleier å skrive om på bloggen min, men det føles ikke riktig å bare fortsette som før med interiørtips og matoppskrifter uten å komme innom det som har skjedd. Det må tas opp og frem slik at man etterpå kan gå videre. Bloggen min handler dessuten om det som inspirerer meg, og er det noe som virkelig har inspirert meg de siste dagene så er det den kollektive kjærligheten jeg har følt fra hele den norske befolkning og fra mange rundt om i verden ellers.

– Men størst av alt er kjærligheten!

Jeg setter stor pris på kommentarer, tanker og andres opplevelser rundt dette.

Spikersuppa

Spikersuppa

Grubbegata

Domkirken

Domkirken

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

