En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Magisk middag på Maaemo

Sist fredag hadde vi bryllupsdag, og det måtte selvsagt feires. Vi har hatt lyst til å spise på Maaemo siden den åpnet i desember i fjor, og dette var en glimrende anledning. Maaemo er Norges første heløkologiske gourmetrestaurant, og navnet er finsk og betyr «moder jord». Prinsippet er at alle råvarene skal være økologiske, og gjerne biodynamiske eller selvplukkede. De bør også helst komme fra et sted innenfor en radius av 10 mil fra Oslo. Det betyr at mange av råvarene plukkes og fanges for hånd i skog og mark i og rundt Oslo.

Innredningen er stram og moderne, med lyse, rene flater som varmes opp av treverket i stolene og det grå gulvet. Kun et fåtall fotografier pynter opp på veggene. Det er åpent opp til kjøkkenet i andre etasje, og sitter du riktig plassert kan du smugkikke opp på kokkene. Utenfor panoramavinduene har man utsikt til hele Barcode-rekka i Bjørvika, som sakte skifter karaktér etter som mørket faller på og lysene tennes. Jeg har veldig sansen for kontrasten mellom det heløkologiske, tilbake-til-naturen-konseptet og det ultraurbane miljøet.

Da vi ankom Maaemo plaskregnet det, og med kun én paraply på deling ble det litt fuktig både her og der. Men det gjorde ingenting når sommelieren ventet på oss med døra på vid gap og slapp oss inn i varmen. Etter litt provisorisk tørking med små håndklær startet vi gildet med et deilig glass sjampanje. Menyen på Maaemo er en fast, sesongbasert niretters – take it or leave it – med en nøye tilpasset drikkemeny (vi kaller det ikke vinmeny, for her er det flere andre drikker enn vin). For de som vil velge selv presenteres vinkartet på en iPad i treramme. Stilig og enkelt. Selve menyen, en lekkert brettet papirsak, lå på plassen da vi satte oss ved bordet. For at vi skulle holde oversikten underveis fikk vi en liten bit med marmor fra Operaen med en slisse i, som vi kunne sette menyen i. Nok et eksempel på det grundige detaljfokuset i denne restauranten – her er ingenting overlatt til tilfeldighetene.

Det var litt sommerstille den kvelden vi var der; kun to andre par (hvorav ett japansk turistpar) delte oppmerksomheten med oss. Det betydde full oppvartning og fantastisk service (selv om jeg ikke tviler på at servicenivået er det samme i en fullstappet restaurant også). Den kvinnelige servitøren smilte absolutt hele tiden, og var behagelig, rask og hyggelig. Sommelieren presenterte alle rettene og drikkene, med instruksjoner om hvordan maten og drikken skulle kombineres for å få den ultimate smaksopplevelsen. Han ble også gjerne stående ved bordet og svare på spørsmål og småprate. Vi følte oss ganske spesielle, og det tror jeg de andre parene gjorde også.

Kun medbrakt iPhone har jeg forsøkt å forevige rettene vi fikk servert. Dessverre ble ikke alle bildene av samme kvalitet, særlig etter hvert som det mørknet ut over kvelden, men de gir i hvert fall et visst inntrykk av de små kunstverkene som disse rettene var. Jeg har sjelden latt meg begeistre så mye over presentasjonen, og ikke minst duftene, som på Maaemo. Jeg måtte sniffe grundig på alt før jeg smakte – det var på en måte en del av totalopplevelsen.

Før første rett fikk vi to amuse-boucheer; den første inneholdt flere komponenter, som løvetannblader med rørosrømme og eddikpulver, syltede bondebønner og syltede vårløk med aske. På bildet ser du rugbrød med kamskjellkrem og sprøstekt kyllingskinn. Sistnevnte ble servert under en glassklokke fylt med røyk som når klokken ble fjernet snirklet seg opp i lufta etter å ha satt sitt preg på maten.

Amuse-bouche nummer to var kanskje den retten jeg likte aller best gjennom hele måltidet. Aldri har østers smakt så nydelig; østersgelé i østersemulsjon med østers- og blåskjellkraft og dillolje. En himmelsk kombinasjon! Retten ble servert på en hul glassbolle fylt med frisk tang og skjell som ga den mest vidunderlige sjøduft. Det var like før jeg hørte måkeskrik. Herlig!

Så var det klart for selve hovedmenyen. 1. rett: Sjøkreps og gran. Det startet med en trolsk rett som ble servert på en måte jeg aldri tidligere har sett. En sjøkreps med eddikkrem lå på en stein i en bolle fylt med granbar. Granduften ble kraftig forsterket da servitøren helte granbarkraft over bollen, som viste seg å innholde tørris. Tørrisen dannet en sky av røyk som sev over kanten av bollen, ut over bordplaten og ned mot gulvet. Trolsk og fantastisk. Sjøkrepsen smakte fortreffelig sammen med den syrligsøte geleen, og en frisk riesling var et godt tibehør.

2. rett: Makrell og ramsløk. For meg er makrell den ultimate sommerfisken. Og ikke mindre når den serveres som på Maaemo, varmsyltet med vill ramsløkpuré og vinaigrette, pyntet med små natt-og-dag blomster som selvfølgelig er spiselige. Dette er synet og smaken av sommer! Akkompagnert av en fyldigere riesling var dette en nydelig kombinasjon av smaker.

3. rett: Hvete. Det slo meg faktisk til å begynne med at vi ikke fikk noe brød på bordet før maten, men jeg tenkte at det sikkert var fordi man skulle spare plassen i magen til alle rettene. Det var det ikke. Det var fordi brød rett og slett var en del av menyen. Jeg hører til dem som sjelden spiser brød, men på Maaemo må alt spises. Brødet var et nydelig surdeigsbrød servert på en varm møllestein slik at det holdt på varmen. Sammen med pisket rørossmør og et aldeles smakfullt øl fra Bøgedal var dette en overraskende og deilig rett. Bedre blir det nesten ikke. Så enkelt at det nesten er genialt!

4. rett: Poteter og vill pepperrot. Denne retten var virkelig en fryd for øyet, med sterke og delikate farger. Potetbiter med krem av dansk røkt ost, løyrom og pepperrot pyntet med rød engsyre og maltstøv skapte en sjeldent kompleks smakskombinasjon. Herlig og lun, med både sødme, syre, salt og røkt smak. En utfordring å parre med en god drikk, skulle det vise seg. Vi fikk servert en knusktørr sherry som etter min amatørgane ble litt for tøff. Likefullt en velsmakende rett, og ikke minst en spennende og annerledes matopplevelse.

5. rett: Kantareller og Myske. Dette skulle vise seg å bli min kjæres favoritt. Syltede norske kantareller med en smaksbombe av en kantarellkrem servert med svinekam og myske (som er de gule blomstene). Nok en gang var maten parret med øl, et Duchesse de Bourgogne som skulle vise seg å løfte denne retten til et høyt nivå. We love!

6. rett: Løk. En svært spesiell rett jeg aldri har smakt maken til. Rødløk og sylteløk var ovnsbakt og syltet, og ble servert med løkkrem, ølsaus, ryllikblomster og brent(!) løk. Høres kanskje rart ut, men smakte nydelig! Nok en riesling fikk slå følge med løken, og vi koste oss skikkelig! Det var omtrent på dette tidspunktet jeg overhørte det japanske paret spørre sommelieren hva «delicious» heter på norsk. Flere enn oss som var fornøyde, tydeligvis.

7. rett: Stikkelsbær og ost fra Eggen. Dette var en svært spesiell rett. En nydelig krem laget på blåskimmelost pisket med bechamelsaus ble servert med stikkelsbærgelé, syltede stikkelsbær og ristede salte mandler. Dessverre var stikkelsbærene litt i syrligste laget, men det tok heldigvis likevel ikke bort gleden over den fantastiske ostekremen. Sideren vi drakk ved siden av gjorde også susen.

8. rett: Frilandsagurk og yogurt. Vi nærmet oss finalen, og beveget oss over mot søtere smaker. Denne friske og uvanlige retten besto av agurksorbet, yoghurt med agurkgelé, marinerte agurkskiver og agurkgranité pyntet med engsyre. Ikke altfor søtt, men friskt og nydelig sammen med husets hjemmelagde dillte; te trukket på friske dillkvister med litt sukker.

9. rett: Blåbær med lavendel. Søtmons som jeg er synes jeg dette var en fantastisk rett! En av de beste dessertene jeg har smakt! En herlig blåbær- og lavendelsorbet fikk selskap av sprøstekt sukkerbrød, blåbærskum, friske marinerte blåbær og lavendelgelé. En utsøkt smakskombinasjon sammen med dessertvinen Birbet «Brachetto» som var lett, frisk og søtlig og passet perfekt til. Jeg ønsket at det aldri skulle bli tomt. Bildet under gir på ingen måte noe rikig inntrykk av den skjønne fargeskalaen i lillatoner som denne retten hadde.

10. rett: Smør. Mette, særdeles fornøyde, og en bitteliten anelse triste over at det hele nå var over gikk det opp for oss at det var mulighet for mer. En klassiker av en dessert som flere stamkunder visstnok hadde insistert på skulle beholdes på menyen, kunne bestilles i tillegg. Min kjære, som ikke er mindre glad i søtsaker enn meg kastet seg sporenstreks over tilbudet. Jeg, som da var rukket å bli ganske så mett nøyde meg med å smake litt. Sikkert derfor glemte jeg dessverre å fotografere herligheten. For herlig var det, med smøris, smørsaus, smørstekte hasselnøtter og smeltet smør. Det høres kanskje rart ut, men dette var en himmelsk rett!

Det var på tide å bestille kaffe. Man kunne velge mellom traktekaffe og kokekaffe. Jeg måtte selvfølgelig teste ut kokekaffen. Det var lurt! For jammen kom de ikke ut med primus og kaffekjele plassert på et lite stykke mose. Nærmere skogfølelse kommer man ikke uten å faktisk være i skogen. Men enda var det ikke slutt, for sannelig kom det ikke en liten petit four til kaffen også. En liten kule med skall av kakaosmør som knuste i munnen og avslørte den tyntflytende karamellen i midten. Kulen var rullet i tørket kamomilleblomst og var virkelig vakker å se på.

Med så mange retter og ditto antall drikker var det ikke fritt for at det samlet seg opp med glass etter hvert. Ikke så lett å holde følge der hele tiden. Jeg kan trøste eventuelle bekymrede lesere med at jeg kom meg igjennom alt tilslutt, og var da akkurat passe mett og ikke overstadig beruset.

Da vi til slutt skulle hjem fikk vi med oss en liten papirpose med menyene, en beskrivelse av leverandørene de bruker og en liten pose lynghonningdrops. Vi hadde endelig tørket opp, og det hadde sluttet å regne, så vi ruslet lykkelige ut i Oslonatten etter et uforglemmelig måltid!

Du vil kanskje også like Jentetur til Montenegro og Salma med ponzusaus

2 Responses to “Magisk middag på Maaemo”

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

