En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Enkelt lavkarbobrød

Sommeren er dessverre snart på hell. For min del har den vært fylt med mye god mat og drikke, men nå som hverdagen er tilbake er det på tide å stramme inn litt her og der. Et lite tiltak som er lett å gjennomføre er dette saftige lavkarbobrødet. Det er superenkelt å lage – ingen elting, ingen heving! Jeg spiser to skiver til frokost, gjerne med makrell-i-tomat eller litt god ost og skinke. Da holder jeg fint frem til lunsj. Oppskriften er nok til ett kjempestort eller to mindre brød. Jeg pleier å lage to brød, men du kan også halvere oppskriften og lage bare ett. Jeg fryser ned det ene og det andre oppbevarer jeg i kjøleskapet pakket i en plastpose. For meg varer et brød i ca en uke.

Her er oppskriften:

8 egg

1 boks crème fraîche

6 ss rapsolje

2 ss bakepulver

1 ts salt

100 gr linfrø

100 gr sesamfrø

100 gr solsikkefrø

120 gr havrekli

evnt 4-5 ss fiberhusk (får i helsekostbutikk)

Pisk eggene lett og bland inn crème fraîche og olje. Ha i alt det tørre og rør godt. Deigen skal ha konsistens som grøt. Hvis du tilsetter litt fiberhusk så sveller deigen og blir tykkere. Hell røren i en smurt brødform og stek på nederste rist ved 180 gr i ca 1 time.

Skulle du likevel ikke motstå søthungeren så kan du jo prøve denne lavkarbokaken – testet og godkjent!

I tåd med en lavkarbo-tankegang vil du kanskje også like Deilig kremet aspargessuppe og Dip med blåskimmelost

Dette innlegget står på trykk i Budstikka lørdag 20. august 2011.

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

