En personlig blogg om det som inspirerer meg i hverdagen.

Verdens beste pizzasaus!

Ikke for å skryte altså, men i min gane er dette verdens beste pizzasaus. Den har gjort suksess hos mange både store og små over en lang rekke fredager i årene som har gått, og nå deler jeg oppskriften med dere. En god kokk vil antakelig rynke på nesen over det faktum at basisen er tomatpuré, men så lenge det blir så godt så bryr jeg meg ikke. Vi synes sausen smaker best på en ganske tynn pizzabunn, med masse ost og ellers stæsj etter lyst og humør. Blant gjengangerne er salami, skinke, reker, rødløk, paprika og soltørkede tomater. For en mer voksen variant kan vi bruke artisjokk, spekeskinke, pinjekjerner, ansjos, sopp og ruccola, for eksempel. Du har sikkert dine favoritter.

Jeg har aldri egentlig målt opp hvor mye jeg bruker av hver ingrediens, og sausen lages alltid på slump. Den blir minst like god hver gang, så det er nok ingen heksekunst. Jeg tror heller hemmeligheten ligger i gode råvarer, så det kan lønne seg å bruke f.eks. en god olivenolje.

DETTE TRENGER DU:

1 glass tomatpuré

3 store eller 4 små hvitløksfedd

1 stor slump god olivenolje

1 dæsj god balsamicoeddik

masse nykvernet pepper

noen klyper fingersalt, helst Maldon

litt sukker

tørket basilikum og oregano

SÅNN GJØR DU DET:

Knus hvitløken og bland sammen alle ingrediensene. Konsistensen på sausen skal være myk, uten at oljen tar overhånd. Smak til, til du synes den er så god at du nesten ikke klarer å slutte å smake. Dette er kraftig umamismak. Sausen holder til to pizzaer, hvis du ikke smaker altfor mye.

God fredag!

P.S. Nå kan du følge bloggen min på Facebook: facebook.com/eliwies

Du vil kanskje også like Salma med ponzusaus og Gi helgen en kickstart med en frisk Margarita

4 Responses to “Verdens beste pizzasaus!”

  1. BsP © 2012

    Prøv og bytte ut de tørkede urtene med friske så piffer du den opp ett hakk til. Man skal aldri undervurdere verdien av friske urter, det er gull. Prøv og gi meg tilbake melding, I know you will like it. Men ellers virker den god. Skal prøve den neste gang jeg lager pizza selv, eller kansje på jobb.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

